Blog

Kunstige havdyr og levende insekter i kunstige miljøer

Om udstillingen "Biotic Synthetic" i Godsbanens foyer, Aarhus.
Af: Sasha Rose Richter

I udstillingsrækken Rethinking MATTER har vi gennemgående haft fokus på gentænkning af materialer i kunsten. I nærværende udstilling 'Biotic Synthetic' undersøges brugen af naturlige og syntetiske materialer, og ikke mindst hvordan beskueren reagerer i mødet med disse, i kunstens verden, utraditionelle materialer.

Det mest iøjnefaldende syntestiske materiale i udstillingen er plastik, der går igen i flere af værkerne. Når man taler om plastik i vores samtid, er det svært ikke også at lede tankerne hen på vores antropocæne tidsalder og det plastikaftryk vor tid uundgåeligt vil sætte på jorden. Værket af Carolien Adriaansche kredser netop om dette emne. Hun har under et ophold i Aarhus lavet en stedspecifik installation af genbrugsplastik fundet på gader og stræder i Aarhus og særligt på de mange byggepladser, der findes rundt om i byen. Derudover har hun fundet plastik hos Reuse og lokale beboere har doneret deres eget plastikaffald.

Carolien Adriaanche, "Collection Aarhus C", 2017. Genbrugsplast fundet i og omkring Aarhus.  

Carolien Adriaanche, "Collection Aarhus C", 2017. Genbrugsplast fundet i og omkring Aarhus.  

Den indsamlede plastik har Adriaansche på fantasifuld vis forvandlet til en ny biodiversitet af væsener, inspireret af havdyr. Men samtidigt med at værket er både legende og nøjsommeligt farvekoordineret, leder det også tankerne hen på den plastiksuppe vores plastaffald efterlader i verdenshavene. Man kan nærmest forestille sig at Adriaansches væsner, er havdyr der gennem lang tids indtag af plastikstykker, selv er blevet forstenede plastikdyr.

Detaljebillede af "Collection Aarhus C", Carolien Adriaanche.

Detaljebillede af "Collection Aarhus C", Carolien Adriaanche.

Overfor Adriaansches tankevækkende værk kan man følge en flok insekters kamp, for at tilpasse sig de kunstige omgivelser, de er blevet placeret i. Værket betår af fire oplyste terrarier med henholdsvis fluer, vandrende pinde, kakerlakker og myrer, og er lavet af kunstnergruppen MOTOR // Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen og Malthe Klagenberg. Terrarierne er indrettet med en blanding af naturlige materialer, som mos hentet fra skovbunden og syntetiske materialer, som plastikgrannåle og afstøbninger af romanescokål i gips. Terrarierne, med deres spotlys, kommer næsten til at virke som scener, hvor insekterne skal performe en eller anden form for naturlighed i de kunstige miljøer. 

Terrarier, 2017. MOTOR // Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen, Malte Klagenberg. "Lending a Hand", "Imitation", "Night Shortly", "Construction". Photocredit: Kulturmagasinet Fine Spind, fotograf Mariana Gil.

Terrarier, 2017. MOTOR // Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen, Malte Klagenberg. "Lending a Hand", "Imitation", "Night Shortly", "Construction". Photocredit: Kulturmagasinet Fine Spind, fotograf Mariana Gil.

I løbet af udstillingen kan man iagttage hvordan de tilsyneladende sejlivede insekter indretter sig og tilpasser sig deres nye hjem. Man kan bl.a følge de organiserede myrer, der er hentet til Aarhus fra en skov ved Tidsvilleleje. I løbet af få dage i terrariet havde de splittet deres omgivelser af plastikgran og -kogler ad og bygget en form for tue op af materialet.

Detaljebillede af "Construction". MOTOR // Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen, Malte Klagenberg, 2017. Terrarie med myrer, plastikgrannåle, skovbund, plastikprint. Photocredit: Laurits Nymand Svendsen

Detaljebillede af "Construction". MOTOR // Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen, Malte Klagenberg, 2017. Terrarie med myrer, plastikgrannåle, skovbund, plastikprint. Photocredit: Laurits Nymand Svendsen

I et af de mere golde terrarier med sandbund og gipsafstøbninger af romanescokål, ser man fire kakerlakker krybe sammen i et hjørne. De er af arten dødningehovedkakerlakker og har aftegninger af dødningehoveder på deres skjold.  

Detaljebillede af "Night Shortly". MOTOR // Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen, Malte Klagenberg, 2017. Terrarie med dødningehovedkakerlakker, afstøbninger af romanescokål, sand, plastikprint.

Detaljebillede af "Night Shortly". MOTOR // Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen, Malte Klagenberg, 2017. Terrarie med dødningehovedkakerlakker, afstøbninger af romanescokål, sand, plastikprint.

Det terrarie, der vækker mest begejstring og forundring blandt de besøgende på Godsbanen, er helt klart terrariet med de vandrende pinde. De vandrende pinde er af den særlige art Achrioptera fallax og er hentet i en sommerfuglepark på Bornholm. Som det kan ses på billedet nedenfor er artens hanner meget farverige og udvikler sig til at blive blålige med orangerøde aftegninger på benene og med rødlige små vinger. Det kan være svært at spotte de ellers farverige vandrende pinde, da der også er imitationer af insekterne i plastikler rundt i terrariet. 

Detaljebillede af "Imitation". MOTOR // Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen, Malte Klagenberg, 2017. Terrarie med vandrende pinde, trægrene, polyestergrene, figurer af vandrende pinde i plastikler og akrylmaling, plastikprint.

Detaljebillede af "Imitation". MOTOR // Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen, Malte Klagenberg, 2017. Terrarie med vandrende pinde, trægrene, polyestergrene, figurer af vandrende pinde i plastikler og akrylmaling, plastikprint.

Det sidste af de fire terrarier indeholder fluelarver, der over tid er klækket og er blevet til fluer. Terrariet er dækket med mos og fluernes fødekilde, er en afstøbning af en hånd lavet hovedsageligt af hundefoder. Fluerne er af uvisse årsager gået til i løbet af udstillingen og der er nye fluelarver på vej med posten. 

"Lending a Hand". MOTOR // Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen, Malte Klagenberg, 2017. Terrarie med fluer, afstøbning af menneskehånd i husblas, hundefoder og sukker, skovbund, plastikprint.

"Lending a Hand". MOTOR // Laurits Nymand Svendsen, Margrét Agnes Iversen, Malte Klagenberg, 2017. Terrarie med fluer, afstøbning af menneskehånd i husblas, hundefoder og sukker, skovbund, plastikprint.

To ud af de tre kunstnere fra kunstnergruppen MOTOR, Laurits Nymand Svendsen og Malthe Klagenberg, der tilsammen udgør kunstnerduen M.A.N – Man Against Nature, har også tidligere arbejdet undersøgende med symbiosen mellem det organiske og syntestiske. I det tredelte værk "Plateu", "Fordøjelse" og "Passage", der kan findes i Skovsnogens skovområde i Døvling. I værkerne er der på forskellig vis eksperimenteret med at ændre på skovbundens vanlige miljø og værket Passage består af fire døde dyr indkapslet i gennemsigtigt polyester, der lige så stille går i fordærv og optages af skoven igennem sprækker i polyesteren.